Somesäännöt/some-regler

Sosiaalinen media on nykypäivää ja tuo mukanaan paljon kaikkea hyvää. Parhaassa tapauksessa erilaiset sosiaalisen median kanavat tarjoavat tärkeää, ajantasaista tietoa, verkostoitumismahdollisuuksia sekä ajanvietettä.

On tärkeää kuitenkin muistaa, että jokainen on vastuussa tekemistään julkaisusta ja kirjoittamistaan kommenteista.

Toivomme lasten huoltajilta valppautta sosiaalisen median käyttäytymisessä. Jos lapsenne käyttää Instagramia toivomme että huoltaja/huoltajat itsekin seuraavat miten lapset siellä käyttäytyvät.

Tässä ohjeita sosiaalisen median käyttäytymiseen talliyhteisössämme.

• Älä kirjoita nettiin mitään, mitä et voisi sanoa ääneen kaikkien kuullen.

• Kiusaaminen on asia, jota emme hyväksy; ei netissä eikä kasvotusten. Tästä asiasta on hyvä keskustella lasten ja nuorten kanssa myös kotona. Jos havaitset kiusaamista, ota heti yhteys vanhempaan tai tallin henkilökuntaan.

• Sosiaalista mediaa pätevät samat lait kuin mitä tahansa muuta palvelua ja toimintaa.

• On hyvä muistaa, että sosiaalisen median kautta julkaisut leviävät nopeammin kuin mitään muuta kautta. Mieti aina kahdesti ennen kuvan tai tekstin julkaisemista.

• Jos julkaiset kuvan kaveristasi, kysy häneltä lupa kuvan julkaisuun.

• Ratsastustuntien aikana otetuista kuvista ja videoista täytyy kysyä asianomaisten lupa julkaisuun.

• Ratsastuskilpailut ja muut avoimet yleisötapahtumat ovat julkisia tilaisuuksia. Kun julkaiset materiaalia näistä tapahtumista muista hyvät tavat ja tee jokaisen edunmukaisia julkaisuja.

• Mieti mitä kirjoitat hevosista. Vaikka joku putoaa hevosen selästä sitä ei ole tarvetta dramatisoida, se kuuluu tähän lajiin.  Jokainen tietää että kun tarina kulkee eteenpäin sen merkitys muuttuu

• Jos havaitset talliin tai ratsastusseuraan kohdistuvaa negatiivista arvostelua, älä kommentoi siihen vaan ota yhteyttä tallin henkilökuntaan tai seuran johonkin aikuiseen.

• Ratsastustunnilla emme käytä puhelinta hevosen selässä.

• On hyvä muistaa, että tärkeämpää on saada kokemuksia hienossa yhteisössä upeista hevosista kuin elää hevoselämää somen takia.

• Kun teet julkaisun talliltamme tai hevosistamme, käytä siinä aina #hankoniemen_ratsastajat tai tägää @hankoniemen_ratsastajat

Toivottavasti näillä ohjeistuksilla jaamme talliltamme yhteisön kannalta hyviä, kannustavia ja positiivia julkaisuja kaikkien iloksi!

Mukavia hevosteluhetkiä meille kaikille!

Sociala medier är med oss i vardagen och för med sig mycket bra. I bästa fall bjuder social media på viktig och aktuell information, möjlighet att skapa sociala netverk och det fungerar även som underhållning. Det är dock viktigt att komma ihåg att alla är ansvariga för den inlägg de gör och de kommentarer de skriver. Vi önskar att vårdnadshavare är vaksamma i barnens beteende på sociala medier. Om ditt barn använder social media, hoppas vi att vårdnadshavaren(arna) är medvetna om hur barnen beter sig där.

Här är riktlinjer för sociala mediers beteende i vårt stallgemenskap.

• För det inlägg de inte upp något på webben som du inte kan säga högt inför alla.

• Vi accepterar inte någon form av mobbning; varken online eller offline. Det är bra att diskutera detta med barn och unga i hemmet. Om du upptäcker mobbning, kontakta omedelbart en förälder eller stallpersonal

• Sociala medier lyder under samma lagar som alla andra tjänster och aktiviteter.

• Det är bra att komma ihåg att genom sociala medier sprids publikationer snabbare än genom något annat medium. Tänk alltid efter två gånger innan du publicerar en bild eller text.

• Ta inga bilder och lägg inte ut bilder utan att fråga om lov. Detta gäller även de som kommer med i bakgrunden.

• Ridtävlingar och andra öppna evenemang är offentliga evenemang. När du publicerar material från dessa evenemang, kom ihåg gott uppförande och gör publikationen fördelaktig för alla parter.

•Tänk på vad du skriver om våra hästar. Om någon faller av en häst finns det ingen anledning att dramatisera händelsen, det tillhör denna gren. När berättelsen går vidare ändras innehållet.

• Om du märker en negativ recension av stallet eller ridklubben, kommentera det inte utan kontakta stallpersonalen eller en vuxen i klubben.• Vi använder inte telefonen på hästryggen under ridlektioner.

• Det är bra att komma ihåg att det är viktigare att få uppleva en fin gemenskap och fantastiska hästar än att leva ett hästliv för social media

• När du publicerar från vårt stall eller våra hästar, använd alltid #hankoniemen_ratsastajat och taggen @hankoniemen_ratsastajat

Förhoppningsvis kommer vi med hjälp av dessa riktlinjer att få fina, uppmuntrande och positiva inlägg som glädjer alla! Trevliga häststunder till oss alla!