Kotikentällä avattiin ulkokausi!

16.4.2023

Pitkän maneesikauden päätteeksi päästiin avaamaan kauan odotettu ulkokausi! Ratsastustunnit ovat tällä viikolla siirtyneet ulkokauteen kevään alun kunniaksi. Hevoset ja ratsastajat ovat nauttineet maneesikauden päätöksestä täysin rinnoin.

Sunnuntaina 16.4. päästiin myös aloittamaan kisakausi ulkona. Estekilpailuissa nähtiin kolme luokkaa 60cm, 70cm ja 80cm. Kahdessa ensimmäisessä luokassa arvosteluna käytettiin arvostulumenetelmää A.0.0, joka tarkoittaa sitä että kaikki virhepisteettömät suoritukset ovat samanarvoisia, ns. ruuskukeluokkia.

Ensimmäiseen luokkaan osallistui seitsemän ratsukkoa. Hankolaisratsukoista kaksi saivat portilta ruusukkeet kotiin viemisiksi. He olivat Elin Lignell (Beacon Concord) ja Aada Jeskanen (Stonecastle´s Wild Prince). Ruusukkeet lunastivat myös Heidi Jormanainen (Simone Line) Team Dragsvikistä ja Maja Ström (Cincetto) Raseborg Ridersista virheettömillä suorituksillaan.

Päivän toinen luokka oli estekorkeudeltaan 70cm. Tähän luokkaan osallistui yhteensä 11 ratsukkoa. Ratsukot tekivät hienoja suorituksia ja järjestävän seuran edustuksesta ruusukket nappasivat Elin Lignell (Beacon Concord), Eerika Veikkolainen (Ekvador), Roosa Piiri (Stonecastle´s Wild Prince), Nelli Kuusela (Erne Valley Midir) sekä Kiara Juntunen (Carla del Ponte). Team Dragsvikistä ruusukkeet matkasivat Heidi Jormanaiselle (Simone Line) ja Ringa Lindforsille (Szejk II). Ghost Ridersin Isabella Therman (Little Crazy Love) suorittu myös ratansa virheettömästi ja toistamiseen tänään onnistui myös Maja Ström (Cincetto) ja sai ruusukkeen kotiin tuliaisiksi.

Päivän päätösluokka oli estekorkeudeltaan 80cm. Tässä luokassa arvosteluna oli 367.1/taitoarvostelu. Ratsukko suorittaa ratansa kahdessa vaiheessa, mikäli ensimmäinen vaihe suoritetaan virhepisteittä, saa ratsukko jatkaa suoraan toiseen vaiheeseen. Toisessa vaiheessa taitotuomari jakaa ratsukkokohtaiset pisteet joiden perusteella ratkotaan ratsukkojen lopulliset sijoitukset. Taitotuomari arvio ratsastajan istuntaa esteillä ja niiden välissä, radan suorittamista (oikeat askelmäärät, lähestymiset esteille, oikeat laukat esteiden välissä jne.) sekä yleisvaikutelman. Tänään kilpailun taitotuomarina toimi Mikaela Lindqvist.

Luokkaan oli ilmoittautunut neljä ratsukkoa. Näistä neljästä kaksi ratsukkoa pääsi toiseen vaiheeseen ja taitotuomarin pisteet ratkaisivat lopullisen sijoituksen. Luokkavoittoon ratsasti Kiara Juntunen hevosellaan Carla del Ponte. Ratsukko keräsi yhteensä 36,6 taitopistettä. Tässä luokassa kilpailtiin myös Prix de Tabell- kiertopalkinnosta, joka matkaa seuraavaksi vuodeksi koristamaan Kiaran hyllyä!  Luokassa toiselle sijalle ratsasti Vanessa Nippala (Erne Valley Midir), ratsukko keräsi 35,6 taitopistettä toisesta vaiheesta.

Onnittelut hienoista suorituksista ja onnea kaikille sijoittuneille ratsukoille!