Korona ohjeistus ratsastajille, päivitetty 02.01.2022

2.1.2022

Päivitetty 02.01.2022

OHJEITA KORONAVIRUSTARTUNTOJEN EHKÄISEMISEKSI TALLILLA

Ehkäistäksemme mahdollisimman tehokkaasti uusia koronavirustartuntoja, pyydämme kaikkia tallilla asioivia henkilöitä noudattamaan seuraavia ohjeita:

- Vältellään turhaa satulahuoneessa oleskelua, hevosten varusteet ovat valmiina karsinan edessä ratsastuskoulun toimesta. Tarkemmat ohjeet ratsastuskoulun ilmoitustaululla.

- Vain yksi henkilö nuorempien ratsastajien mukana. Nuorempien ratsastajien kanssa tallissa aina nimetty avustaja auttamassa ratsastajia hevosen kuntoon laitossa sekä hevoseten riisumisessa.

- Kaikilla 12 vuotta täyttäneillä ja sitä vanhemmilla henkilöillä on maskipakko ratsastuskoulun  tallissa ja maneesissa katsomossa tuntiaikana klo 15-20. Urheilusuorituksen aikana (ratsastustunnilla) maskia ei tarvitse käyttää. Jokaisen on huolehdittava että maski löytyy sekä että se hävitetään oikeaoppisesti. Maskia on suositeltavaa käyttää kaikissa tilanteissa joissa turvaväliä ei pysty noudattamaan myös edellä mainitun ajan ulkopuolella.

- Yksityistallissa oleskelu sallittu vain hevosten omistajille ja vakituisille hoitajille/liikuttajille sekä henkilökunnalle. Muistathan kuitenkin turvavälin ja hoidat vain tarvittavat toimenpiteet tallilla. Yksityistallissa maskin käyttö suositeltavaa mikäli ei pystytä pitämään riittävää turvaväliä.

MUISTATHAN MYÖS AIKAISEMMAT KÄYTÄNNÖT:

- Pidä erityisen hyvää huolta käsihygieniasta, pese kädet huolellisesti saippualla aina tarpeen tullen

- Jos käsipesuun ei ole mahdollisuutta, käytä käsidesiä, mitä löytyy tallialueelta

- Yski ja aivasta nenäliinaan tai omaan hihaan

- Pese ja/tai desinfioi kätesi aina niistämisen tai muun kasvojen koskettelun jälkeen

- Jos sinulla on lieviäkin flunssan oireita, pysythän kotona sairastamassa

- Pidä 1-2 metrin turvaväli muihin ihmisiin

- Jos olet matkustanut riskimaissa, pysyttelethän paluun jälkeen poissa tallilta seuraavan kahden viikon ajan varmuuden vuoksi

- Vältä lähikontakteja muiden kanssa, äläkä oleskele turhaan talleissa ja satulahuoneessa

Kiitos yhteistyöstä!

Pyydämme ilmoittamaan kaikista turvallisuuteen liittyvistä huomioista viipymättä tallin henkilökunnalle. Pysytään terveinä!

Uppdaterad 02.01.2022

INSTRUKTIONER FÖR FÖREBYGGANDE AV CORONA VIRUS INFEKTIONER I STALLET

För att förhindra nya coronavirusinfektioner så effektivt som möjligt, ber vi alla i stallet att följa instruktionerna nedan:

-För att undvika onödig vistelse i sadelkammaren, är hästarnas utrustning redo framför boxen vid ridskolan. Mer detaljerade instruktioner på ridskolans anslagstavla.

-Endast en person med de yngre ryttarna. Med de yngre ryttarna finns alltid en utsedd assistent som hjälper ryttarna att göra hästen färdig samt att klä av hästarna.

-Alla personer som är12 år och äldre, är skyldiga att bära mask i ridskolans stall och manege och i aulan mellan klockan 15-20. Under en idrottsprestation (under ridlektioner) behöver masken inte användas. Alla måste se till att masken finns och att den läggs i skräpkorgen efter användning. Det rekommenderas att använda masken i alla situationer där säkerhetsavståndet inte kan garanteras även utanför ovan nämnda tid.

-Endast hästägare och fasta skötare/personal får vistas i det privata stallet. Tänk dock på säkerhetsavståndet och gör endast de nödvändiga sakerna i stallet. I privata stallet rekommenderas användning av ansiktsmask om ett tillräckligt säkerhetsavstånd inte kan upprätthållas.

KOM IHÅG ÄVEN TIDIGARE PRAXIS:

- Var särskilt noga med handhygienen, tvätta händerna noggrant med tvål vid behov

- Om handtvätt inte är möjligt, använd handskar som finns i stallområdet

- Hosta och nys i din näsduk eller din egen ärm

- Tvätta och/eller desinficera alltid händerna efter klippning eller annan ansiktskontakt

- Om du har lindriga influensasymptom, stanna hemma

- Håll ett säkerhetsavstånd på 1-2 meter till andra personer

- Om du har rest i högriskländer, håll dig borta från stallet under de kommande två veckorna efter att du har återvänt för säkerhets skull

- Undvik närkontakt med andra och vistas inte i stallet och sadelkammaren i onödan

Tack för ditt samarbete!
                        Vänligen informera stallpersonalen omedelbart om eventuella risker. Låt oss hållas friska!

Hangö Udds Ryttare rf. - Hankoniemen Ratsastajat ry.