Lehdistötiedote SeaHorse Weekistä

Lehdistötiedote
19.07.2011

Julkaisuvapaa heti

VAUHDIKASTA ESTERATSASTUSTA HELSINGIN LAAKSON RATSASTUSSTADIONILLA TULEVANA VIIKONLOPPUNA

Ratsastus on maassamme tänä päivänä yli 160 000 ihmisen harrastus ja lajin eri muodoissa kilpaillaan aktiivisesti ympäri maata. Suomen suosituimpiin esteratsastuskilpailuihin lukeutuva Sea Horse Week ratsastetaan tulevana viikonloppuna 23. - 24.07.2011. Jo vuodesta 1997 järjestetty tapahtuma on vakiinnuttanut asemansa ratsastuskesässä ja aurinkoisessa Hangossa kilpailijoina on nähty niin uransa alkutaipaleella olevia ratsastajia kuin moninkertaisia Grand Prix -voittajia. Viime vuonna SHW:n pääluokissa kilpailtiin esteratsastuksen Suomen mestaruuksista. Tulevana viikonloppuna tullaan varmasti näkemään jälleen jännittävät kilpailut - esteradalle voittoa tavoittelemaan lähtee kahtena päivänä kaikkiaan viitisen sataa ratsukkoa.

Vapaaehtoisista talkoolaisista koostuva Hankoniemen ratsastajain järjestäjätiimi on tällä viikolla kiireinen, tosin hieman eri mittakaavassa kuin aiemmin: tällä kertaa Hangon keskustassa sijaitsevan puistokentän sijaan kilpailuareenana toimii Helsingissä Laakson ratsastusstadion ja kilpailut kestävät viiden päivän sijaan kaksi päivää. Vuosia hyvin toiminut kilpailuorganisaatio halusi kokeilla kilpailun järjestämistä erilaisella konseptilla ja käytännössä kilpailupaikan muutos tarkoittaa muun muassa sitä, että yksi tärkeimmistä asioista, ratsastuskenttä, on tänä vuonna valmiina ilman mittavaa kuorma-autorallia. Hangossa kentän hiekka kärrätään erikseen ratsastuskilpailuja varten paikalle ja kerätään sitten pois, jotta kenttä voi taas jatkaa "arkeaan" jalkapalloilijoiden käytössä. Laaksolla hulppeat puitteet ovat valmiina.

Tänä vuonna Sea Horse Weekin järjestäjät halusivat mahdollistaa aluetason ratsastajille huippulaatuiset kilpailut isolla areenalla 80 - 120 cm korkeilla radoilla. Aluetason kilpailu sijoittuu vaikeustasoltaan helpomman seuratason ja vaativamman kansallisen tason väliin, radoilla nähdään paljon omien hevosien kanssa valmentautuvia ratsastajia, mutta toisaalta taso sopii myös ratsastuskouluoppilaille ja tuntihevosilla. Isommissa luokissa tullaan Laaksolla näkemään myös monia kansallisellakin tasolla kilpailevia ratsukoita ja lähtölistasta päätellen kilpailusta on tulossa jälleen tasokas. Ratamestarina toimii kansallisen tason esteradoilta kilpailijan roolissa tuttu Charles Forsskål.

Aluetason kilpailuradat sisältävät seuratasoa enemmän teknisiä tehtäviä, mutta radat on kuitenkin suunniteltava niin, ettei niille rakenneta mitään "mörköjä", kertoo kilpailun johtaja Mia Maukonen. On tärkeää, että rata voidaan ratsastaa sujuvassa tempossa alusta loppuun eikä esimerkiksi kansallisella tasolla nähtäviä vesiesteitä nähdä aluekilpailussa, jatkaa Mia. Vesieste on hevoselle erityisen hankala, sillä sen silmä ei erota, kuinka syvää vesi on. Pelkillä estepuomien väreillä voi radan tehtäviä helpottaa tai vaikeuttaa - hevonen aistii myös värejä eri tavoin kuin ihminen, sanoo Mia, joka jatkaa, että yhteistyö ratamestarin kanssa onkin varmasti yksi tärkeimmistä asioista esteratsastuskilpailun onnistumisessa.

Sea Horse Week on perinteisesti tarjonnut myös yleisölle paljon ja niin on tänäkin vuonna. Myös lajiin vihkiytymättömän on helppo päästä jyvälle kilpailun kulusta - esteratsastuksessa virheet, kuten esteen osan putoaminen tai hevosen kieltäytyminen hypystä on helppo nähdä katsomoon. Ja toisaalta, kun paremmuus, joka yleisimmin arvioidaan juuri virhepisteiden ja suoritukseen käytetyn ajan perusteella, ratkeaa voitto todellakin vasta viimeisen ratsukon suorituksen jälkeen.

Yleisöllä on vapaa pääsy kilpailuja seuraamaan molempina kisapäivinä ja järjestäjät toivottavat kaikki lämpimästi tervetulleiksi viettämään mukavaa ja vauhdikasta kesäistä kisaviikonloppua Laaksolle!

Kilpailupaikalle on tulossa paljon hevoskuljetusautoja ja -trailereita, joten julkisia kulkuneuvoja käyttäen on matkanteko kätevintä. Laakson katetussa katsomossa toimii kilpailujen aikana kioski, josta voi pikkurahalla ostaa evästä.

Pikaopas esteratsastuskilpailun seuraamiseen

Yleisimmät virhepisteet:
- Esteen pudottamisesta saa neljä virhepistettä.
- Hevosen kieltäytyessä hyppäämästä estettä seuraa neljä virhepistettä ensimmäisellä kerralla, toisella kerralla ratsukon suoritus hylätään.
- Radalle määritetyn enimmäisajan ylityksestä tulee perusradalla yksi virhepiste jokaisesta alkavasta neljästä sekunnista ja uusinnassa yksi virhepiste jokaiselta alkaneelta
  sekunnilta. Aikaa voi seurata kentän laidalla olevasta näytöstä.
- Mikäli ratsastaja putoaa hevosen selästä kesken suorituksen, ratsukon suoritus hylätään.

Luokkakohtainen lähtöluettelo on saatavilla juuri ennen luokan alkua ilmaiseksi buffetista.

Alustava aikataulu
(ilmoittautuneiden määrä 19.07.2011, kun virallinen ilmoittautumisaika on päättynyt):

Lauantai 23.7 klo.9.00

Luokka 8

120cm, arv.367.1(A2/A2), avoin kaikille

Ilmoittautuneita 32

Lisätiedot kilpailusta ja haastattelut (Mia kan gärna intervjuas också på svenska): Kilpailun johtaja Mia Maukonen 040 - 560 0595, www.hunr.org/seahorse-week/

Lisätietoja ratsastuksesta lajina: Suomen Ratsastajainliitto, www.ratsastus.fi

Teksti: Minna Ruolanto/ Hankoniemen Ratsastajat ry